Jak vypadá moderní hudba? Při jedné ze skladeb violoncellista hraje na svůj nástroj a přitom chrochtá. Takovou exhibici můžete vidět na právě probíhajícím festivalu Ostravské dny.
Hudební festival Ostravské dny odtartovaly v unikátním prostoru VI. ústředny Dolní oblasti Vítkovic v pátek 21. srpna, kdy se konala výjimečná prezentace tvorby intermediálního umělce z New Yorku Philla Niblocka. Propojení jeho videí s dlouhými záběry těžké monotónní práce s masivně znějícími plochami hudby vytvořilo v autentickém industriálním prostoru Vítkovic originální akustickou i vizuální atmosféru, spojily se tři naprosto rozdílné světy, aby ve finále vytvořily v drsném prostředí oceli a železa ucelené poetické obrazy.
Den nato, v sobotu 22. srpna, se pro účastníky festivalu otevřela Galerie výtvarného umění v Ostravě. Dramaturg Martin Klimeš nabídnul zájemcům o elektronickou a počítačovou hudbu desetihodinový maratón elektroakustické hudby, vystoupili zde hudebníci známí v kontextu střední Evropy, a naopak známí jen v kontextu své subkultury. I když tento Minimaraton stejně jako projekt v Dolní oblasti Vítkovic trval téměř do půlnoci, o obě startovací produkce festivalu byl ze strany publika velký zájem.
V neděli večer byl festival Ostravské dny zahájen oficiálně, a to koncertem Janáčkovy filharmonie Ostrava s dvěma berlínskými dirigenty Rolandem Kluttigem a Peterem Rundelem. Oba patří k vyhlášeným německým dirigentům a s festivalem Ostravské dny spolupracují od roku 2007. Do večera s pěti symfonickými skladbami, kdy všechny zaznějí minimálně v české premiéře, byly jsou řazeny i dvě naprosté rarity. První je skladba amerického avantgardisty Mortona Feldmana Flétna a orchestr, ve které nesmírně náročný part flétny provedl s orchestrem Petr Kotík, druhou skladatelskou peckou byla kompozice 44 letého britského skladatele Richarda Ayrese NO. 30. Emotivně vypjaté dílo, kdy sólový violoncellista musí kromě hraní zpívat i chrochtat (Andrej Gál) a pěvkyně (Claire Wild) používá při zpěvu i megafon, je nastudována za přítomnosti skladatele Richarda Ayrese. Ten už také týden pracuje se studenty prestižních světových univerzit na pararelně probíhajícím Institutu pro mladé skladatele. Program skladeb velmi známých skladatelů doplní světová premiéra díla českého skladatele Michala Rataje Raining (inside). Zaznějí také dvě skladby studentů Institutu – polského skladatele Jakuba Polaczyka a brazilského skladatele Rafaela Nassifa.
V pondělí 24. srpna se na festivalu Ostravské dny představí program s názvem Počítačová hudba a dojde tak například k výjimečnému vystoupení berlínského souboru Phosphor Ensemble v 17 hodin v Janáčkově konzervatoři Ostrava), večer ve 20 hodin se v Domě kultury města Ostravy představí poprvé v tomto týdnu mezinárodní orchestr Ostravská banda. Sólově s ní vystoupí houslitka Hana Kotková, která přijela z Lugana a na festivalu představí dílo německé hvězdy soudobé hudby Wolfganga Rihma. Festival Ostravské dny pokračuje do 29. srpna.