Přestože pojišťovny své klienty průběžně upozorňují na to, že pojistné smlouvy zastarávají, mnoho lidí na to nereaguje. Když pak k pojistné události skutečně dojde, dostanou vyplaceno méně, než očekávali.
Podle odhadů pojišťoven značná část smluv o pojištění majetku neodpovídá jeho skutečné hodnotě. „Z našich statistik likvidace škodních událostí vyplývá, že zhruba jedna čtvrtina smluv je podpojištěná,“ konstatuje Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa. „Zhruba u každé páté likvidované události se ukáže, že klientova smlouva byla podpojištěná,“ přidává jen o málo příznivější údaj mluvčí České podnikatelské pojišťovny Renata Čapková. Důvod je prostý: neznalost a pohodlnost.
„Lidé totiž často spoléhají na letité smlouvy, které jsou již neaktuální. Například se zvýšila hodnota jejich majetku a oni nezvýšili pojistnou částku, nebo současná nabídka pojistek kryje i rizika, jež staré smlouvy nezahrnují,“ vysvětluje problém Tomáš Reitermann z pojišťovny Kooperativa.
Případy podpojištěných nemovitostí – tedy nedostatečně pojištěných – se například objevují pravidelně po povodních. „Lidé jsou schopni nepojistit se proti úderu blesku s odůvodněním, že bleskosvod má soused. Proti vodě se zase nepojistí proto, že potok v jejich vsi se nikdy nerozvodní,“ uvádí příklady pojišťovací makléřka Jana Charvátová.
Recept na to, jak se podpojištění vyhnout je přitom jednoduchý. Stačí si čas od času zkontrolovat své uzavřené pojistky a jejich rozsah a výši plnění konzultovat se svým pojišťovacím poradcem. „Doporučujeme smlouvy kontrolovat a aktualizovat každé dva roky,“ radí Tomáš Reitermann. „Pojistku, kterou jste neaktualizovali pět let, už určitě nemůžete považovat za odpovídající,“ doplňuje Renata Čapková. (prs)