Výstava Sváry zření 1890 - 1918 v ostravském Domě umění láme rekordy návštěvnosti. Obrazy špiček českého malířství dosud vidělo 13 tisíc návštěvníků, což je rekord v historii ostravské Galerii výtvarného umění. Výstava končí 28. února, takže zájemci, kteří si nestihli malby prohlédnout, mají poslední šanci vidět ojedinělou kolekci českého moderního výtvarného umění. Návštěvníci přitom mají každou středu a neděli vstupy zdarma.
„Sváry zření jsou nejrozsáhlejším a také nejnáročnějším projektem ostravské galerie. Vystavujeme 400 obrazů a na výstavě se podílí padesát galerií a muzeí," připomenul ředitel Galerie výtvarného umění Jiží Jůza. Ostravská expozice mapuje rozvoj českého výtvarného umění přelomu 19. a 20. století, kdy se střídaly výtvarné směry impresionismus, expresionismus nebo kubismus. A právě snaha zachytit vývoj směrů i jednotlivých umělců umožnila představit tvorbu Emila Filly či Bohumila Kubišty v době, než se stali vrcholnými představiteli českého kubismu. Tyto obrazy nalezne návštěvník v přízemí, zatímco v prvním patře visí jejich vrcholné kubistické práce. Pořadatelům výstavy se podařilo získat i Fillovo Zátiší se zlatými rybičkami vydražené v aukci za jednu z nejvyšších částek. Zajímavá je tvorba generace devadesátých let, jejíž představitelé založili Spolek výtvarných umělců Mánes - Antonín Slavíček, Otakar Lebeda, Jan Preisler, František Bílek. Na tuto generaci časově navazují Otto Gutfreund, Václav Špála, Josef Čapek a další generaci již reprezentují Josef Váchal a Jan Zrzavý.
„Věřím, že publiku by mohla učarovat také šance seznámit se s přípravnými studiemi a definitivním obrazem Pískaři na Seině z roku 1907 od zakladatele abstraktního malířství Františka Kupky. Tento obraz dlouhou dobu vlastnil prezident Edvard Beneš," zmínil Jiří Jůza.