Nejen pro své vlastní zdraví ale také pro zlepšení životního prostředí by měli lidé v Ostravě a okolí více užívat k přepravě jízdní kola. Pro to je ale třeba zajistit úplnou a kvalitní síť cyklistických stezek a tras. Takovou chce Ostrava dobudovat v příštích letech. V plánu je dobudování pěti páteřních tras, které povedou kolem řek Ostravice a Odra a propojí nejlidnatější části města a také velké podniky, protože mnoho lidí používá kolo k cestě do zaměstnání. Cyklostezky ve městě by měly navazovat na celostátní a mezinárodní síť. Týká se to zejména tzv. cyklostezky Ostrava – Beskydy.
V současné době je v Ostravě 200 kilometrů cyklistických stezek a tras. Tento počet by se měl zdvojnásobit. Důraz bude kladen zejména na ucelenost sítě, významným kritériem je rovněž budování cyklostezek odděleně od motorizované dopravy.
V Ostravě se jedná konkrétně o tyto stavby cyklostezek:
1) úsek Hornické muzeum, Koblovský most – do 08/2012, předpokládané náklady 12 305 000 Kč vč. DPH, délka úseku 1,72 km
2) úsek Koblovský most, lávka na Kamenec – 03/2012 až 02/2013, předpokládané náklady 49 457 000 Kč vč. DPH, délka úseku 3,63 km
3) úsek Seidlerovo nábřeží, Slezskoostravský hrad – 03/2012 až 02/2013, předpokládané náklady 39 647 000 Kč vč. DPH, délka úseku 1,26 km
4) úsek Slezskoostravský hrad, Hrabová – 03/2012 až 11/2014, předpokládané náklady 63 679 000 Kč vč. DPH, délka úseku 4,92 km
5) komunikace v bermě a úsek lávka na Kamenec, lávka ke hradu – předpoklad 03/2012 až 02/2013, předpokládané náklady 60 527 000 Kč vč. DPH, délka úseku 4,08 km
Tyto projekty jsou součástí Integrovaného plánu rozvoje města (IPRM), které mají příslib spolufinancování z ROP a to ve výši 85% z uznatelných nákladů.
V současné době se pracuje rovněž na budování chybějící části cyklostezky v úseku Vratimov – Sviadnov, stavbu realizuje svazek obcí Region Slezská brána. Celý projekt cyklostezky Ostrava-Beskydy má za cíl propojit rychle a bezpečně Ostravu s Beskydami cyklostezkou podél řeky Ostravice.