Naše Ostrava - Český domov
  • Zprávy
    • Zprávy
    • Sport
    • Servis
    • Kultura / Volný čas
    • Příspěvky čtenářů
    • PR články
    • Rozhovory
  • Kalendář akcí
  • Mapa
  • Infoservis
  • Řádková inzerce
  • Zprávy
  • Kalendář akcí
temp° 11°C
Web pro všechny Ostravaky!!!

přihlášení registrace
Čtvrtek 4. Březnasvátek má Stela
Rubriky
  • Zprávy
  • Sport
  • Servis
  • Rozhovory
  • Kultura / Volný čas
  • Příspěvky čtenářů
  • PR články

Nádražní ulice byla v minulosti blátivou stezkou

Konšelům Moravské Ostravy se v polovině 19. století nechtělo stavět silnic i vedoucí k nádraží. Když už to dostali příkazem, práci pořádně odflákli.

Nádražní ulice kolem roku 1925. Vpravo je vidět portál Německého domu, vlevo stojí dodnes zachované budovy Anglo-českolovenské banky a Hornického domu s kavárnou Elektra, stavby za nimi již neexistují.
Nádražní ulice kolem roku 1925. Vpravo je vidět portál Německého domu, vlevo stojí dodnes zachované budovy Anglo-českolovenské banky a Hornického domu s kavárnou Elektra, stavby za nimi již neexistují.

Na Ostravsku se od 30. let 19. století prudce rozvíjel průmysl. Proto kolem roku 1840 logicky padlo rozhodnutí přivést do průmyslové oblasti železnici. V roce 1845 vznikly plány nádraží, které bylo situováno do Přívozu do míst dnešního hlavního nádraží. Železnice včetně nádraží byla postavena v roce 1847. O dva roky dříve nařídil okresní úřad městu Moravská Ostravy, aby k plánovanému nádraží v Přívoze postavil silnici. Jenže představitelům města se stavět silnic nechtělo. „Nejsou peníze, situace není dobrá," zněla jejich odpověď. Nadřízený úřad přitvrdil a pohrozil pokutou. Město se proto do stavby silnice neochotně pustilo a výsledek odpovídal nadšení. Vznikla silnice „nesilnice" - prašná cesta, která se za deště proměňovala v bahnitou stezku. Obchodníci si několik roků stěžovali, že povozy po cestě téměř nemohou jezdit, zapadají až po osy, ničí se a vznikají jim díky špatné vozovce nemalé škody. Obchodníci i cestující vlakem trpěli ještě v roce 1860. Okresu došla trpělivost a vzal silnici vedoucí k nádraží pod svou správu. Jenže ještě několik let trvalo, než se kvalita zlepšila. Situaci dokresluje stížnost z té doby, podle níž se na křižovatce Nádražní a Stodolní ulice váleli v bahně vepři a všude kolem to silně zapáchalo.  
Po postavení nádražní budovy v Přívoze vznikly v okolí sklady a hostince. Dění na nádražní ulici oživila rovněž stavba Dolu Jindřich, které předcházely průzkumné vrty. V okolí proto byly postaveny průmyslové objekty. Blíže k centru, u křižovatky Nádražní s Mlýnskou ulicí, začal v roce 1870 podnikatel Kraus stavět typizované domky, které pak pronajímal horníkům a hutníkům. V roce 1880 vlastnil již 54 domků s více než 200 byty. V roce 1870 získala Nádražní ulice osvětlení a byla osazena plynovými lampami.
Protože nádraží bylo od centra města vzdáleno více než kilometr. Začala kvést pšenka drožkařům. Ti dopravovali bohaté měšťany k nádraží, ceny však nebyly vůbec lidové. Cesta obyčejnou dvoumístnou drožkou vyšla na jeden zlatý, jízda kočárem pro 4 osoby stála již 1,5 zlatého. Jen pro představu, dům se tehdy dal koupit za 500 zlatých, nádeník vydělal za den práce přibližně půl zlatého, kůň stál 80 zlatých, sele 2 zlaté, husa jeden zlatý, kilo masa stálo 0,25, litr mléka 0,05, kilo zrnkové kávy 1,20 zlatého. Z tohoto pohledu nejsou dnešní taxikáři zase až tak drazí.   
Vzhled Nádražní třídy, jak ji známe dnes, vznikal od 90. let 19. století až po konec dvacátých let. Nehonosnější stavby patřily bankovním domům. V roce 1922 postavila svou budovu Banka Union (později v ní sídlilo Muzeum revolučních bojů), o dva roky později přišly na řadu Živnostenská banka (dnes Komerční banka), Anglo-československá banka a s ní sousedil Hornický dům s Družstevní bankou a kavárnou Elektra. Naproti Anglo-československé banky stával Německý dům. Fungoval od roku 1895, scházely se v něm německé spolky, hrálo německé divadlo, fungovala v něm restaurace. Architektonicky zajímavá stavba byla za druhé světové války poničena a po válce stržena. Zůstala po ní prázdná parcela.
Dnes je Nádražní třída jednou z nejdůležitějších ostravských dopravních a obchodních tepen.

Poslat článek emailem

Váš email:

Email příjemce:

Vzkaz pro příjemce:

Opište kód z obrázku: kodzobrazku

Tweet
  • Galerie
  • Video
  • Komentáře
  • Mapa
  • Poslat emailem
  • Vytisknout
  • Sdílet článek

Podobné články

Ostravský doubledecker Scania. Foto: DPO

Doubledeckery pojedou i na běžné lince

Vydáno 12.10.2020

Novou ostravskou atrakcí budou patrové autobusy Scania. Zatím pojedou na normální lince, od příštího roku budou vozit cestující do zoologické zahrady.

Městská jatka se mění v galerii. Foto Jiří Novák

Přestavbu městských jatek prodraží kontaminovaná půda

Vydáno 12.10.2020

Přestože vedení Ostravy tvrdí, že přestavba jatek postupuje podle harmonogramu, připustilo, že se prodraží. Stavebníci totiž narazili na kontaminovanou půdu.

Přestavba smyčky a výstavba nového parkoviště - v pravé části snímku. Foto: J. Novák

Nové parkoviště v Přívoze lidé kritizují

Vydáno 27.9.2020

Záchytné parkoviště v Přívoze má snížit počty aut, kterými řidiči jedou do samotného centra Ostravy. Má však dvě nevýhody – nedá se k němu odbočit a je v nevhodném místě.

AKTUALIZOVÁNO
10.8.2010 14:32
POČET SDÍLENÍ
krát
  • Vydáno:10.8.2010 14:27
  • Autor:René Stejskal
  • Rubrika:Zprávy
  • Lokalita:Naše Ostrava
René Stejskal
1GALERIE
 VIDEO
0KOMENTÁŘE
 MAPA
slon

Noví sloni pro ZOO jsou už v Ostravě

Do ZOO Ostrava přijely dnes nové slonice - matka Johti s dcerou Vishesh a již nyní jsou pro veřejnost k vidění.Dlouho očekávaný transport se uskutečnil v termínu od 7.4. do 10.4. Odklady byly způsobeny veterinárními opatřeními Evropské unie z důvodu výskytu slintavky a kulhavky v některých zemích Evropy. ZOO obdržela zvířata zdarma v rámci evropského záchovného programu slonů indických v lidské péči ze zoologické zahrady v severoirském Belfastu. (test)

Malíř Josef Odráška.

Malíř Josef Odráška porazil smrt

Klinická smrt přinesla do tvorby malíře a grafika Josefa Odrášky nový impuls. Vjemy z umírání dokázal přenést na svá plátna. Změnil svůj hodnotový žebříček, s novým elánem se vrhl do malování.    

Knizak-1

Milan Knížák vyhnal posluchače ze sálu

Posluchači na Festivalu Ostravské dny málem ohluchli. Milan Knížák spustil svou hudební produkci s takovými decibely, že během pár okamžiků vyprázdnil sál ostravského Domu kultury, kde festival probíhal. Posluchači prchali ze sálu se zacpanýma ušima.

Náš Grunt

Farmářské potraviny nakoupíte každý den v Našem Gruntu v Ostravě

Pokud hledáte čerstvé, zdravé a zároveň kvalitní české potraviny, navštivte již rok otevřenou prodejnu Náš Grunt v Ostravě naproti Nové Karolíny.

Autolaros Speed v Ostravě-Hrabové

Autolaros Speed: Jsme tady pro vás již 22 let

Společnost Autolaros Speed se zabývá prodejem a servisem vozů Hyundai a Mazda již 22 let. Za tuto dobu jsme se dostali do pozice největšího prodejce vozů Hyundai a Mazda na Moravě.

  • Pošli námět na článek
  • Pošli video
  • Pošli fotogalerii
  • Vložit akci

Naše Ostrava

  • Kalendář akcí
  • Infoservis
12/2014

Archív tištěného vydání

  • 12/2014
  • 11/2014
  • 10/2014
  • 9/2014
  • archiv       
Jižní listy 10/2015

Jižní listy

  • Jižní listy 10/2015
  • Jižní listy 09/2015
  • Jižní listy 05/2015
  • Jižní listy 04/2015
  • archiv       

Regionální redakce

  • Praha - centrum
  • Praha 3
  • Praha 4
  • Praha 5
  • Praha 6
  • Praha 7
  • Praha 8
  • Praha 9
  • Praha 10
  • O nás
  • Kontakty
  • Zprávy
Český domov.cz
OSTRAVAINFO!!!   GoPay.cz