Dobré podnikatelské prostředí, kvalitní veřejná správa a pracovní trh - tak toto všechno má Opava. Proto se stala nejlepším městem pro podnikání v Moravskoslezském kraji. Vyplývá to z žebříčku soutěže Město pro byznys, který vyhlásil týdeník Ekonom. Mezi 22 městy se za Opavou umístily Odry a Frýdlant nad Ostravicí.
Na konci pořadí je Karviná, kde rozvoji podnikání brání zejména vyšší ceny, malá přitažlivost lokality, nejvyšší míra dlouhodobé nezaměstnanosti i vysoká nemocnost zaměstnanců.
Města byla hodnocena na základě padesáti kritérií rozdělených do šesti oblastí. Žebříček zahrnuje podporu podnikání ze strany regionálních správ, porovnává podnikatelské prostředí, situaci na pracovním trhu, atraktivitu lokality, cenové podmínky dané oblasti a výsledky výzkumu na radnicích a mezi podnikateli. Žebříček tak odhaluje mýty, které mezi podnikateli a občany panují. „Vítězná Opava nevyšla v průzkumu mezi podnikateli zrovna nejlépe. Ti sice chválí úroveň podnikatelského prostředí, ale stěžují si na pracovní sílu a ceny. Cenová úroveň sledovaných položek je při tom podle statistických údajů v Opavě průměrná a hodnocené poměry na pracovním trhu třetí nejlepší v celém kraji," sdělil generální ředitel společnosti Factum Invenio Jan Herzmann.
Zveřejnění žebříčku je součástí celorepublikové soutěže Město pro byznys, ve které se hodnotí 205 měst s rozšířenou působností a 22 pražských správních obvodů, které budou vyhodnoceny samostatně. Do konce června budou postupně vyhodnocovány moravské kraje a Kraj Vysočina, v září a v říjnu kraje v Čechách. Cenu týdeníku Ekonom Nejlepší město pro byznys získá vítězné město koncem října. Na projektu se organizačně podílí agentura Bison & Rose ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR. Partnery projektu jsou Stavby silnic a železnic a developerská společnost Lordship. „Skutečnost, že podnikatelé dostanou do ruky určitý návod, jak vstřícné či nepružné jsou konkrétní radnice, velmi vítáme. Je na čase si uvědomit, že regiony a obce významně dotvářejí podnikatelské prostředí a mohou chuť do podnikání značně ztrpčit nebo na druhou stranu jej i zpříjemnit," řekl viceprezident Hospodářské komory ČR Petr Kužel. Soutěž vznikla jako reakce na současnou potřebu monitorovat regionální iniciativu a ukázat, jak se místní správy podílí na zlepšení podnikatelského prostředí. „Nechceme jen sestavovat pouhé žebříčky, ale upozornit na vývoj jednotlivých lokalit a společně přispět k lepší podnikatelské náladě," doplnila Soňa Kotrbová, manažerka projektu z Bison & Rose.