První cesta nového ministra životního prostředí Pavla Drobila vedla v Ostravě za náměstkem primátora pro životní prostředí Daliborem Madejem (ODS). Ministr zajistil využití čtyř miliard korun z evropských fondů na zlepšení ovzduší na Ostravsku a v celém kraji. „Zpracovali jsme materiál nazvaný Konkrétní opatření ke zlepšení kvality ovzduší v Ostravě. Jsou v něm uvedeny jednotlivé zdroje znečištění ovzduší i návrhy opatření pro zlepšení současného stavu," uvedl Dalibor Madej. V materiálu je připraven program pro velké znečišťovatele, aby mohli využít tyto evropské dotace na ekologické projekty.
„Ovzduší v Ostravě znečišťují lokální topeniště, velké průmyslové firmy a doprava. Zabýváme se i zelení, která může kvalitu ovzduší zlepšit. Závěr našeho materiálu patří finančním nákladům, které potřebujeme k financování námi navrhnutých konkrétních opatření," řekl Dalibor Madej. Jedná se o částku 28 miliard korun, které by město potřebovalo ke zlepšení současného stavu. „Z této částky vyplývá jediné: zlepšení ovzduší v Ostravě je běh na dlouhou trať. Pokud někdo nabízí nějaká rychlá řešení, pak je to jen populismus, tento problém se rychle vyřešit nedá," připomenul náměstek Madej. Město dnes může díky připravenému materiálu čerpat finance téměř okamžitě. „Věřím, že čtyřmilardová injekce z operačního programu není poslední," poznamenal Dalibor Madej.
Dalibor Madej má s ministrem životního prostředí stejný názor na zpoplatnění dálnice D1 v Ostravě. „Dálnici považuji za ekologickou liniovou stavbu," konstatoval ministr Drobil. Snahy města ponechat dálnici bez poplatku zatím nevyšly. Nyní by se mohly věci pohnout. „Dálnice by ulehčila dopravě v Mariánských Horách i centru, kam zbytečně zajíždí hodně motoristů, kteří by mohli dálnici využít. Přispělo by to k plynulosti dopravy a výrazně by se snížily zplodiny, protože každé zabrždění na semaforech znamená více jedu v ovzduší. Zpoplatněním dálnice se nám do města vrátilo 2500 aut denně. Od začátku považuji rozhodnutí o zpoplatnění dálnice ve městě za nesmyslné. Pokud občan chce využít dálnici k cestě do Brna, určitě si známku koupí, ale úsek, který jde centrem města a využívají jej občané k cestě do práce, může opravdu výrazně ulehčit dopravě v centru," zdůraznil Dalibor Madej. Situaci ještě zhorší oprava svinovských mostů, která znamená, že doprava bude svedena do jednoho pruhu. Vzniknou velké dopravní zácpy. Do centra se pak člověk dostane rychleji tramvajemi.