Naše Ostrava - Český domov
  • Zprávy
    • Zprávy
    • Sport
    • Servis
    • Kultura / Volný čas
    • Příspěvky čtenářů
    • PR články
    • Rozhovory
  • Kalendář akcí
  • Mapa
  • Infoservis
  • Řádková inzerce
  • Zprávy
  • Kalendář akcí
temp° 11°C
Web pro všechny Ostravaky!!!

přihlášení registrace
Úterý 26. Lednasvátek má Zora
Rubriky
  • Zprávy
  • Sport
  • Servis
  • Rozhovory
  • Kultura / Volný čas
  • Příspěvky čtenářů
  • PR články

Jaroslav Surówka: S historickou formulí porážím i novodobé monoposty

Jablko nepadá daleko od stromu. Přesně to platí na Jaroslava Surówku mladšího. Stejně jako jeho otec se věnuje automobilovým závodům. Ve své kategorii nemá v republice konkurenci. Nyní ho láká mistrovství Evropy.

Jaroslav Surówka se svou formulí Mondial. Foto: Robert Mročka
Jaroslav Surówka se svou formulí Mondial. Foto: Robert Mročka

Váš tatínek byl poměrně známým automobilových závodníkem v 70. a 80. letech. Vy závodíte také. Neměl o vás otec strach, neodrazoval vás od závodění?
Odmalička se pohybuji na závodech. Musím říct, že ne na těch taťkových, toho jsem závodit nezažil. Skončil sježděním ještě před mým narozením. Podporoval bráchu Patrika, který jezdil motokros, takže mě brával s sebou. A musím říct, že mi vždy pomáhal a nikdy mě od závodění nezrazoval.

Ani kvůli bezpečnosti? 
Bezpečnost řešíme takřka denodenně. Moje formule byla vyrobena v roce 1983 a tomu odpovídají i bezpečnostní rizika. Současné závodní vozy mají pevný monokok, takže při případné nehodě je jezdec dobře chráněn. Ta moje ne. Nechci ani domyslet, co by se stalo, kdybych havaroval na trati v plné rychlosti… Právě proto by taťka chtěl, abych jezdil spíše okruhy, kde jsou bezpečnostní zóny, a když jezdec vyletí z tratě, nic se nestane. Také by mě viděl rád v nějakém bezpečnějším voze, než je má formule Mondial.

Občas vídávám na stránkách jezdců nebo na youtube záběry z kokpitu. Na závodech do vrchu, které jezdíte, se jezdec řítí v plné rychlosti lesem po trati, kolem které nejsou svodidla…
To musí člověk zažít, těžko se o tom vypráví. Před startem jsem nervózní, buší mi srdce a někdy si říkám, jestli to mám zapotřebí. Pak se rozjedu, nervozita okamžitě mizí a nastupuje adrenalin. Jezdím na doraz, využívám každý milimetr tratě a i proto se dostavují dobré výsledky. Přiznám ovšem, že mívám hrozný strach. Ale ten strach vnímám pozitivně, díky tomu má člověk přece jen nějaké limity a pomáhá to přežít. Když pak dojedu, nastupuje pocit radosti a velká úleva.

Jaké maximální rychlosti dosahuje vaše formule Mondial?
Může jet až 250 kilometrů za hodinu. Záleží na převodech. Na vrchy máme převody trochu jiné, takže maximální rychlost je nižší, protože potřebujeme mít zrychlení na trati s hodně zatáčkami a maximální rychlost nevyužijeme.

Jestli se nepletu, tak rokem výroby 1983 patří Mondial do veteránské kategorie. Je to tak?
Ano, s touto formulí jezdím kategorii HA2, což jsou starší vozy do objemu dvou litrů. V kategorii „historiků“ porážím i silnější stroje, ale hlavně se srovnávám s novodobými vozy. Zajímá mě absolutní pořadí. Celkově nás jezdí přes 100, někdy 160 a snažím se být do 10. místa. Naposledy na srpnových závodech v Bratrušově jsem skončil absolutně třetí. Zajel jsem lepší časy než soudobé formule a porazil jsem i spidery s výkonem 400 až 500 koní, zatímco má formule má necelých 200 koní. To byl můj největší úspěch v letošní sezóně.

Kolik vás vůbec vaše auto stálo?
Nejde to vyčíslit. Když jsem ji před pěti roky kupoval, nestála hodně, ale věnovali jsme jí hodně času v garáži. Pracovali jsme na ní ve dne, v noci, přestavěli ji, aby byla konkurenceschopná. Formule šlape perfektně, a proto porážíme novodobé monoposty.

Táta by vás rád viděl v bezpečnějším stroji. Přemýšlíte o nějakém?
Chtěl bych pokračovat ve vyšší kategorii. Ale záleží na financích. Dostali jsme nabídku na koupi formule Dallara F302, což je špičkový vůz s karbonovým monokokem a motorem Opel. Jezdí se s ním seriál formule 3 na okruzích, ale už se objevuje i ve vrchařských závodech.

Na kolik by taková formule vyšla?
Cena se pohybuje kolem jednoho milionu korun včetně potřebného vybavení a zázemí. S takovým vozem bych mohl jet český i evropský šampionát. Jenže zatím nemáme partnera, který by nám finančně pomohl.

A když partnera nezískáte?
V úvahu připadá ještě jeden závodní vůz, a to Formule Gloria, s níž jezdí naši závodníci mistrovství republiky na okruzích a také vrchy – český i evropský mistrák. Tam je cena nižší, taková formule stojí 350 až 400 tisíc korun. Kdyby se nepodařilo pokrýt rozpočet ani na tuto variantu, jezdil bych i příští rok nadále s formulí Mondial.

Neuvažujete o závodech na okruzích?
Tím bych potěšil hlavně taťku. Problémem jsou ale ty finance. Závodění na okruzích je výrazně dražší, než jsou vrchy. Jen si vemte pneumatiky. Vydrží jen jeden závod. A kdyby se jednalo o pneumatiky na závodní Dallaru, vyšla by jedna sada na 50 tisíc korun. A to je zatím nad naše možnosti.

Jak jste si dosud financoval závodění?
Většinou z vlastních prostředků. To, co vydělám v autoservisu, jde na závodění. Máme i sponzory, například dodavatel autodílů APM nám dává za výhodně ceny díly do autoservisu a také na závodní auto. Další sponzor RB Autobaterie nám přispívá finančně, za což jsme vděční.

Zkoušel jste oslovit i jiné případné sponzory? Na Ostravsku mají automobilové závody přece jen velkou tradici.
Zkoušel, ale jednání jsou složitá a o peníze se uchází hodně zájemců. Výsledky na trati máme, tak snad získáme i nějakého silného partnera.

Mimochodem, díváte se v televizi na formuli 1?
Velice rád bych, ale dostanu se k tomu zřídkakdy. Většinu času trávím na závodech nebo v garáži.

Určitě ale mátě nějaké oblíbeného jezdce. Kterého?
Líbí se mi stáj Ferrari. Měl jsem rád Michaela Schumachera. Obdivoval jsem jeho styl. Jezdil na hraně, ale čistě.

A z českých závodníků?
Soupeři se hodnotí těžce. Ale ve vrchařských šampionátech jezdí velice dobře Miloš Beneš nebo Petr Trnka.

Zbývá vám čas i na jiné koníčky, než jsou automobilové závody?
Málo. Snažím se aktivně sportovat. Chodím běhat a v zimě lyžuji. Nejčastěji jezdím s přítelkyní a kamarády na večerní lyžování na Bílou. Večer bývá na sjezdovkách málo lidí, takže můžeme jezdit rychle a nestojíme fronty u vleku. V létě zase rád jezdím sjezdy na kole, tak zvaný downhill.

Existují na tyhle sjezdy nějaké speciální tratě?
Jedna je kousek od mého bydliště ve Výškovicích. Další jsou s překážkami, těch je v Ostravě více. Náročnější trať je pak opět v Bílé. I s kolem vyjedeme lanovkou nahoru a dolů je to pak rychlá jízda. Dá se tam vybrat podle náročnosti až pět tratí.

Padáte?
Párkrát jsem spadnul, to je pravda. Pády vás učí. Člověk na kole získává jiné zkušenosti, zlepšuje to fyzičku, mrštnost, reakce, a to vše se mi pak hodí v závodění.

Udržujete si tělesnou hmotnost? Bylo by ve formuli poznat, kdybyste přibral?
Na výkonu u mé formule je cítit každý kilogram. Navíc kokpit je úzký. Kdybych přibral, nevešel bych se do něj. (smích)

Prozradíte vaše oblíbené jídlo?
Naštěstí se v jídle moc omezovat nemusím, z toho nepřibírám. Mám rád prakticky všechno. A nejraději? Grilované věci, halušky a slepičí polévku od mojí babičky.

Když už neděláte na autě, nebo ho neřídíte, čemu se věnujete?
S přítelkyní si zajdeme do kina, do Luny nebo CineStaru. Rádi chodíme do Dolní oblasti Vítkovice na festivaly Colours of Ostrava a Beats for Love.

Profil

Jaroslav Surówka se narodil 18. března 1987 v Ostravě. Absolvoval Střední školu průmyslovou v Ostravě-Vítkovicích. Začal studovat na strojnické fakultě Vysoké školy báňské, školu však nedokončil, protože se začal věnovat podnikání v autoservisu a autobazaru založeném jeho otcem. Závodit začal v roce 2010. V roce 2012 získal ve vrchařském seriálu Šíma sprint mistrovský titul ve své kategorii. V následující sezóně se účastnil Maverick Rescue Euro Cupu, který se jeden na českých a slovenských vrchařských tratích, a v kategorii HA2 získal celkové prvenství. Navíc byl vyhlášen Talentem roku 2013.
Informace o závodním týmu najdete na stránkách www.js-r.cz nebo na facebooku JS Racing.

 

 

Poslat článek emailem

Váš email:

Email příjemce:

Vzkaz pro příjemce:

Opište kód z obrázku: kodzobrazku

Tweet
  • Galerie
  • Video
  • Komentáře
  • Mapa
  • Poslat emailem
  • Vytisknout
  • Sdílet článek

Podobné články

Ostravský doubledecker Scania. Foto: DPO

Doubledeckery pojedou i na běžné lince

Vydáno 12.10.2020

Novou ostravskou atrakcí budou patrové autobusy Scania. Zatím pojedou na normální lince, od příštího roku budou vozit cestující do zoologické zahrady.

Městská jatka se mění v galerii. Foto Jiří Novák

Přestavbu městských jatek prodraží kontaminovaná půda

Vydáno 12.10.2020

Přestože vedení Ostravy tvrdí, že přestavba jatek postupuje podle harmonogramu, připustilo, že se prodraží. Stavebníci totiž narazili na kontaminovanou půdu.

Přestavba smyčky a výstavba nového parkoviště - v pravé části snímku. Foto: J. Novák

Nové parkoviště v Přívoze lidé kritizují

Vydáno 27.9.2020

Záchytné parkoviště v Přívoze má snížit počty aut, kterými řidiči jedou do samotného centra Ostravy. Má však dvě nevýhody – nedá se k němu odbočit a je v nevhodném místě.

AKTUALIZOVÁNO
16.9.2014 0:00
POČET SDÍLENÍ
krát
  • Vydáno:16.9.2014 0:00
  • Autor:Redakce
  • Rubrika:Sport, Zprávy, Rozhovory
  • Lokalita:Naše Ostrava
Redakce
1GALERIE
 VIDEO
0KOMENTÁŘE
 MAPA
slon

Noví sloni pro ZOO jsou už v Ostravě

Do ZOO Ostrava přijely dnes nové slonice - matka Johti s dcerou Vishesh a již nyní jsou pro veřejnost k vidění.Dlouho očekávaný transport se uskutečnil v termínu od 7.4. do 10.4. Odklady byly způsobeny veterinárními opatřeními Evropské unie z důvodu výskytu slintavky a kulhavky v některých zemích Evropy. ZOO obdržela zvířata zdarma v rámci evropského záchovného programu slonů indických v lidské péči ze zoologické zahrady v severoirském Belfastu. (test)

Malíř Josef Odráška.

Malíř Josef Odráška porazil smrt

Klinická smrt přinesla do tvorby malíře a grafika Josefa Odrášky nový impuls. Vjemy z umírání dokázal přenést na svá plátna. Změnil svůj hodnotový žebříček, s novým elánem se vrhl do malování.    

Knizak-1

Milan Knížák vyhnal posluchače ze sálu

Posluchači na Festivalu Ostravské dny málem ohluchli. Milan Knížák spustil svou hudební produkci s takovými decibely, že během pár okamžiků vyprázdnil sál ostravského Domu kultury, kde festival probíhal. Posluchači prchali ze sálu se zacpanýma ušima.

Náš Grunt

Farmářské potraviny nakoupíte každý den v Našem Gruntu v Ostravě

Pokud hledáte čerstvé, zdravé a zároveň kvalitní české potraviny, navštivte již rok otevřenou prodejnu Náš Grunt v Ostravě naproti Nové Karolíny.

Autolaros Speed v Ostravě-Hrabové

Autolaros Speed: Jsme tady pro vás již 22 let

Společnost Autolaros Speed se zabývá prodejem a servisem vozů Hyundai a Mazda již 22 let. Za tuto dobu jsme se dostali do pozice největšího prodejce vozů Hyundai a Mazda na Moravě.

  • Pošli námět na článek
  • Pošli video
  • Pošli fotogalerii
  • Vložit akci

Naše Ostrava

  • Kalendář akcí
  • Infoservis
12/2014

Archív tištěného vydání

  • 12/2014
  • 11/2014
  • 10/2014
  • 9/2014
  • archiv       
Jižní listy 10/2015

Jižní listy

  • Jižní listy 10/2015
  • Jižní listy 09/2015
  • Jižní listy 05/2015
  • Jižní listy 04/2015
  • archiv       

Regionální redakce

  • Praha - centrum
  • Praha 3
  • Praha 4
  • Praha 5
  • Praha 6
  • Praha 7
  • Praha 8
  • Praha 9
  • Praha 10
  • O nás
  • Kontakty
  • Zprávy
Český domov.cz
OSTRAVAINFO!!!   GoPay.cz